Dimarts 29 d’abril, 11-13h. L’explosió colonial i la crisi imperialista
Ponent: David Cao Costoya, historiador i professor lector a la UB
Imatge principal: Dibuix dels participantes en la conferència de Berlin de 1884. Font: Allgemeine Illustrierte Zeitung, S.308; Am 28. April 2006 von Morty in die deutschsprachige Wikipedia geladen.
Autor Adalbert von Rößler (†1922)
Sinopsi
En el període comprès entre 1870 i 1914 es va produir l’auge de l’imperialisme i el colonialisme, fenomen que va transformar profundament el mapa polític i econòmic global. Les potències europees, juntament amb els Estats Units i el Japó, van expandir el seu domini sobre Àfrica, Àsia i el Pacífic, impulsades per la Revolució Industrial, la competència geopolítica i la ideologia del darwinisme social.
El colonialisme d’aquesta etapa es va caracteritzar pel control directe de territoris, l’explotació intensiva de recursos i la imposició d’institucions occidentals. La Conferència de Berlín (1884-1885) va formalitzar el repartiment d’Àfrica entre potències europees sense considerar les poblacions locals.
Aquest procés resulta clau per a comprendre el món contemporani, ja que va aprofundir les desigualtats globals, va contribuir a les tensions que van desencadenar la primera guerra mundial i va establir les bases de nombrosos conflictes del segle XX.

Bibliografia bàsica [BAB]
NERÍN, Gustau: Colonialismo e imperialismo: entre el derribo de monumentos y la nostalgia por la grandeza perdida. Editor Shackleton Books, 2022, 240 pàg. [BAB]
NERÍN, Gustau: Traficants d’ànimes els negrers espanyols a l’Àfrica, Editor: Pòrtic, 2015, 383 pàg. [BAB]


OSTERHAMMEL, Jürgen i JANSEN, Jan C. : Colonialismo: Historia, formas y efectos Traducció: Juanmari Madariaga, Madrid, Siglo XXI editores, 2019, 184 pàg. [BAB]
OSTERHAMMEL, Jürgen: La transformación del mundo: una historia global del siglo XIX, traductor: Gonzalo García, Ed. Crítica, 2015, 1607 pàg. [BAB] Ressenya


BUTLIN, Robin Alan: Geographies of empire : European empires and colonies, c. 1880-1960, Cambridge studies in historical geography, ed, Cambridge University Press, 2009, 692 pàg.
David Cao Costoya
Historiador i professor lector a la UB. Doctor en Història.
Línies de recerca: Història cultural, història local, sociabilitat i poders locals.
Vegeu perfil acadèmic i publicacions: <https://portalrecerca.csuc.cat/orcid/0000-0002-4208-2724>
