Dilluns 1 de desembre a les 17h, sala Pompeu Fabra. Tertúlia d’Amics de la Història: Els nostres ultres?
Tertulià convidat, Xavier Rius Sant, periodista i autor d’Aliança Catalana. Els nostres ultres.
Inscripció a historia@ateneubcn.cat
Aquest llibre no és només un recorregut i una anàlisi del sorgiment i creixement de la ultradreta independentista, Xavier Rius Sant, periodista especialitzat en l’extrema dreta, s’endinsa en la biografia i personalitat de la seva líder, Sílvia Orriols, que ha creat un partit a la seva mida. Una persona feta a ella mateixa, amb poca capacitat d’emfatitzar, que té com a referent a Daniel Cardona, dirigent d’Estat Català i fundador de Nosaltres Sols, que fa un segle escrivia coses com que «Un crani d’Àvila, no serà mai com un de la plana de Vic».
Orriols, que com recalca ella mateixa va néixer un 9 d’octubre, dia que es commemora l’entrada de Jaume I a València després d’expulsar els sarraïns musulmans, creu que des de Ripoll, bressol de Catalunya on està enterrat Guifré el Pilós, està cridada a salvar Catalunya. De la frustració per què la independència que s’havia promès els anys del procés no va arribar, de la indignació pel fet que un grup de nois fills d’immigrants marroquins nascuts o crescuts a Ripoll que parlaven català, treballaven i se’ls considerava integrats, fossin autors dels atemptats del 17 d’agost, i dels dubtes sobre la relació dels serveis policials i d’intel.ligència espanyols amb l’imam Abdelbaki es Satty, cap de la cèl.lula, ha sorgit Aliança Catalana, un partit que després d’aconseguir l’alcaldia de Ripoll, ha entrat al Parlament i sacseja la política catalana.
Més informació de Xavier Rius Sant
Nascut a Barcelona el 1959, periodista i escriptor. Vinculat a moviments pacifistes els anys vuitanta, i més tard a associacions de drets humans i centres d’estudi de conflictes, publicà diversos llibres sobre l’objecció i el pacifisme. Especialitzat en conflictes internacionals com els dels Balcans i Món Àrab, ha col·laborat en la majoria de diaris de Catalunya i Madrid, i ha participat en projectes d’ajuda humanitària. El fet migratori i la ultradreta són temàtiques de la seva especialització. Ha publicat El libro de la inmigración en España, editat el 2007. Col·labora al PuntAvui, El Periódico i Nació Digital. A COMRàdio portava la secció Conflictes del Món. El 2011 anys publicà Xenofòbia a Catalunya que tracta l’ascens del discurs xenòfob i d’ultradreta. Posteriorment ha publicat la novel·la Amor a la carta i Els ultres són aquí. De Plataforma per Catalunya a Vox i ara Aliança Catalana. Els nostres ultres.
Més infomació sobre “Els ultres són aquí” al Blog d’Història Ateneu Barcelonès, 2 de maig de 2022.
