Procés participatiu: Sessió presencial sobre “Llengua catalana i cultura: Reptes i mesures” en què debatrem propostes per augmentar l’oferta i el consum en català de les produccions culturals (món editorial, videojocs, música, teatre i cinema).
Data: Dimarts 24 de maig
Hora: 18.00 h
Lloc: Sala Sagarra, Ateneu Barcelonès
Organització: En el marc del procés participatiu del Pacte Nacional per la Llengua que impulsa la Generalitat, l’Ateneu Barcelonès organitza aquesta sessió participativa.
Dinàmica de la sessió: El coordinador de la sessió informarà sobre les dades d’oferta i de consum en català en cadascun d’aquests àmbits culturals. A continuació en una dinàmica de grup, es debatran quins són els reptes principals de la llengua catalana en aquests cincs sectors culturals i es proposaran almenys una mesura per a cada indústria cultural destinada a augmentar-ne l’oferta i /o el consum.
Presenta i coordina: Joan Solé Camardons, soci de l’Ateneu i sociolingüista
Inscripció: Per participar-hi us podeu inscriure a info@ateneubcn.cat
L’ús global del català
Entre 2003 i 2018, l’ús del català va retrocedir, tant en termes percentuals com en termes absoluts de nombre de parlants. Aquest retrocés és complex i es produeix per diverses vies. Les pèrdues d’ús de català de les últimes dècades no tenen una explicació única. I res fa pensar que les dinàmiques poblacionals i econòmiques s’aturaran en un futur immediat. Per tant, la gestió de les esmentades dinàmiques esdevé el principal repte demolingüístic per al català a Catalunya.
Durant les dues darreres dècades, la població de llengua inicial catalana s’ha mantingut relativament estable en termes absoluts com a conseqüència, en bona part, de l’atracció de nous parlants. També ha crescut de manera constant el nombre de coneixedors del català, i d’usuaris que usen el català i altres llengües de manera combinada, gràcies sobretot al sistema escolar, a les relacions personals i a l’interès personal per la llengua. Amb tot, els augments dels coneixements i dels usos compartits han estat inferiors als moviments poblacionals, i això ha comportat una reducció de l’ús global de la llengua.
Oferta, consum, valoració, reptes i propostes
Oferta i consum: Quina és l’oferta en català de la producció cultural? Quin és el consum en català? (aproximadament)
Valoració: Es pot aconseguir un consum en tots els àmbits, proporcional almenys al 80 % de persones que declaren que saben parlar català?
Reptes: Quins objectius viables i la vegada transformadors es poden aconseguir en 5 anys?
Propostes i mesures: Quines propostes concretes per aconseguir els reptes es poden impulsar?

Indústria cultural | L’oferta és suficient? | El consum es suficient? | Valoració | Repte | Proposta |
Món editorial | La producció editorial en català és el 29% | En els camps que hi ha oferta sí. La quarta part de la població major de 14 anys llegeix llibres (també) en català | Camps insuficients: còmic, manuals universitaris, manuals tècnics, etc. | Aconseguir manuals universitaris … | |
Vídeojocs | Clarament no | Consum declarat d’un 5% | Les polítiques d’estímul a la presència del català són fonamentals | ||
Música | Augment de discos en català Més concerts en català | Caiguda en picat de la venda de discos El 44% declara el català la llengua del darrer concert | La formació musical és notable | ||
Teatre | Bona oferta (60%) en català, excepte musicals | El 61 % declara el català la llengua del darrer espectacle | El talent artístic és notable | Programar grans musicals en català | – |
Cinema en sales | Producció en català deficitària (quantitativament i qualitativa) fora d’excepcions | Consum altament deficitari. 2,3% d’espectadors de cinema en català, doblat o subtitulat en català. El consum creix quan l’oferta connecta amb el públic. | Augmentar l’oferta de doblatge, subtítols i producció pròpia Produir una pel·lícula excel·lent en cada un dels registres a l’any… Potenciar una indústria cinematogràfica |